Tässä yritämme selvittää erilaisia käsitteitä, joita on hyvä pitää mielessä, kun hankkii sähköautoa.
Latauspistokkeet, kaapelit ja latausstandardit sähköautoille:
Liittimet
Tyypin 1 liitin - 1-vaiheinen, merkintä SAE J1772. Kutsutaan myös J plugiksi. Nämä ovat yleisiä aasialaisissa ajoneuvoissa ja kestävät enintään 32 A.
Tyypin 2 liitin - (tunnetaan myös Mennekes-liittimenä) - Tämä on saatavilla kahdessa eri vaiheessa: 1-vaiheinen, joka kestää enintään 70A, ja 3-vaiheinen, joka kestää 63 A. Standardi Euroopassa ja löytyy useimmista eurooppalaisista ajoneuvoista.
CCS liitin - Combined Charging System. On tyypin 2 liittimen jatkokehitys. Kehitetty nopeaa latausta varten ja kestää latausta (AC) vaihtovirralla ja (DC) tasavirralla. Tesla Model 3 käyttää tätä liitintä.
CHAdeMO liitin - Nopean latauksen järjestelmä, joka sallii latauksen jopa 50kW. Sähköauto, jossa on tyypin 1 liitin, varustetaan usein CHAdeMO:lla.
Schuko liitin - Standardi maadoitetuille pistokkeille monissa Euroopan maissa. Liitin on suunniteltu 230V maadoitetuille pistorasioille (kotitalouspistokkeet)
Tesla Supercharger - Tesla on kehittänyt oman standardinsa. Muokattu tyypin 2 liitin. Löytyy muun muassa Tesla Model 2:sta ja Model X:stä.
KaapelitTyypin 2 / Tyypin 1 - Liitäntä latausasemalta / latauslaatikosta (tyyppi 2) ajoneuvoon (tyyppi 1).
Tyypin 2 / Tyypin 2 - Liitäntä latausasemalta / latauslaatikosta (tyyppi 2) ajoneuvoon (tyyppi 2).
EVSE - Kaapeli, jossa on laatikko, joka kommunikoi auton kanssa ja kertoo, kuinka paljon virtaa se saa käyttää. Säädettävä virta kaapeleissamme on 10A – 16A
LatausstandarditMode 1 - Hidas lataus tavallisesta sähköpistokkeesta 1-vaihe (Schuko) tai 3-vaihe (CEEE) ja autosta. Enintään 16A
Mode 2 - Hidas lataus tavallisesta maadoitetusta sähköpistokkeesta 1-vaihe (Schuko) tai 3-vaihe (CEEE) ja autosta. Tässä standardissa on myös jonkinlainen suoja ja latausvirran säätö, ja sitä voidaan käyttää, jos on tarpeen ladata satunnaisesti lyhyen ajan.
(kannettava lataus). Enintään 32A
Mode 3 - Hidas tai nopea lataus erityisellä liittimellä, johon liittyy suoja ja lataustoiminnan säätö. Jos sinulla on latauslaatikko kotona, tätä käytetään. Tämä antaa myös suuremman tehon kuin tavallinen sähköpistoke (jopa 22kW sen sijaan, että 2.3kW)
Mode 4 - Nopealataus DC (tasavirta)
Voidaksesi arvioida, kuinka kauan kestää ladata akku tyhjistä täyteen, voit jakaa akunkapasiteetin (kWh) lataustehoon (kW). Tämä antaa ohjeita, mutta erilaiset tekijät voivat vaikuttaa aikaan, muun muassa:
* Akun koko
* Latausasemanopeus (virta)
* Latauskaapeli
Jos autoa ei käytetä yön aikana tai työpäivän aikana (8h), on suositeltavaa ladata alhaisemmalla virralla. Tämä tarkoittaa vähemmän kulumista kaapeleille ja laitteille ja vähentää riskiä, että kotitalouden pääsulake laukeaa.